Dag 2: Van intens ongelukkig naar intens gelukkig!

8 augustus 2016 - Rome, Italië

Wauw.. Wat een dag. Van hoe ellendig en eenzaam ik mij gisteren voelde naar compleet 180 graden draaien, oftewel beste dag ooit!!

Vanmorgen vroeg was alles al stukken beter en voelde ik mij weer fit en goed. Ik werd gisteren beetje gek van dat ik alleen een soort van kleine portemonnee mee had. Dus ik heb de kiosk opgezocht vlak bij mijn hotel. Daar een leuk tas gekocht en een hoedje (die ongeveer 4 maten te groot was voordeel: hij lag lekker los op mijn hoofd dus hij was ook niet warm). Daarna weer na het Colosseum gelopen waar ik die avond ervoor ook al per ongeluk was beland. Een aantal keer benaderd of ik met een tourguide en een groep na binnen wilde. Ik was echt toe aan even iemand die mij wat historie en dergelijke ging vertellen i.p.v. het zelf uit te zoeken.

Eenmaal mee in de tour ontdekte ik al snel dat er een Nederlands gezin mee was. Na een paar opmerkingen en grapjes stelde de jongste van het gezin zich voor. De toon was gezet en al gauw kwam ik aan de praat met de moeder van het gezin. Tijdens de tour leerde ik ze beter kennen en hoorde ik van ze dat ze die middag een fietstocht door Rome met Nederlandse gids zouden maken. Ze vroeg of ik misschien interesse had en dan had ik zeker, even niet alles in je hoofd meer vertalen maar lekker luisteren. Ze ging meteen aan het mailen met het bureau waar ze dat geboekt had en ik kon nog mee! Na de tour in het Colosseum hadden we nog een tour door Forum Romana (oh en beiden  locaties waren echt super interessant en gaaf, foto's volgen nog!). We kregen een leuke gids die ons meer over dit prachtig mooie, ooit gigantische, paleis vertelde. Hij gaf na de tour aan dat hij morgen ook een Tour gaf in het Vaticaan en dat je daar voor op kom geven, dus ik was erg enthousiast en aangezien dat voor morgen op de planning staat maar meteen ingeschreven. Het Nederlandse gezin waar ik het al eerder over had was daarna nog op mij aan het wachten en vroeg of ik mee lunchen ging. Wat ik echt super gaaf en attent vond.

Mama, papa en drie zoons (twee pubers en een jochie van 6). Een gezin waarin ik mij meteen welkom voelde en waar een geweldige sfeer hangt. De oudere jongens kwamen ook meteen wel praten, de een wat extraverter dan de ander, maar hele leuke spontane guys, met een heel zorgzaam karakter naar hun jongere broertje, wat ik toch zelden zo heb gezien, prachtig! Het kleine mannetje kwam ook geregeld even dingetjes vragen of vermelden, lekker veel energie waarvan ik heb genoten, het deed mij meteen deed denken aan mijn eigen nichtjes. Mama was zeker een top vrouw, alles goed geregeld zorgen dat iedereen het naar het zin heeft en zorgen dat de sfeer top blijft, ook veel energie maar alles om er maar een uitermate leuk dag van te maken! Papa was wat rustiger, maar geïnteresseerd door alles om hem heen, echt een man die op vakantie is en lekker kan genieten. Het deed mij ook denken aan mijn gezin thuis wat heel gastvrij is en waarin niks te gek is. Dit gezin had dat ook zeker, lekker spontaan, nieuwsgierig en assertief. Hiervoor wil ik ook deze mensen ontzettend bedanken voor de geweldige dag die ik heb gehad en zeker niet meer ga vergeten. Jullie waren een groot onderdeel van mijn reis en deze dag, bedankt daarvoor en een hele fijne terugreis morgen!

Even weer terug naar mijn dag we hadden nog een vier(?) uur durende fietstocht gemaakt door een groot deel van Rome waarin een Nederlands dame ons meenam in verhalen, mythes en legendes. Hele spontane meid die lekker vlot kon vertellen en zorgde voor een leuke sfeer in de groep en lekker mee bewoog met wat de groep graag wilde. Tijdens de fietstocht kwam ik er al achter dat ze hier voor anderhalve maand heen gegaan was in haar eentje en dat ze dus ook het onbekende was gaan ervaren (maar dan nog extremer). Na de fietstocht was ik met haar nog aan praten over wat ik nog moest bezoeken. Ze wist dat ik alleen was en nodigde mij uit om samen wat te gaan eten en drinken op z'n Italiaans, apperativo (als ik het goed schrijf). Dit is een concept waarbij je extra betaald voor je drankje en daarnaast onbeperkt van een buffet kunt eten, dus kleine beetjes neemt  wat vaker pakt.

Ik heb toen afscheid genomen van het Nederlandse gezin ben even terug gegaan naar mijn hotel om mij op te frissen (en ja alles ligt hier op loopafstand prachtig!) en heb daarna Celeste weer ontmoet voor mijn hotel. Celeste is een meisje die ook bewust heeft gekozen om zelf op ontdekking te gaan nadat meerdere reizen/vakanties die ze met anderen zou maken niet doorgingen. Pateto patato hier dus! Ze vertelde over haar school, haar ervaringen, haar reizen. Ze gaf zelf aan normaal niet zo open te zijn maar ik denk dat ik toch een aardig beeld van haar heb gekregen. Een super tof meisje, wat een geweldige tijd is aangegaan door een enkeltje hierheen te boeken en hoopte om werk te vinden en hier te verblijven. Super spontaan, heerlijk in de omgang, zorgt voor een goede sfeer en leuke verhalen. Een avond die helaas al optijd eindigde, maar misschien maar goed ook want ik was ook kapot. Celeste ik wilde toch nog even zeggen dat ik het super tof vond om je te ontmoeten en je zeker door moet gaan met de wereld nog verder ontdekken, maar vooral lekker blijven genieten, als je ooit nog een blog begint of updates geeft zou ik graag van je horen!

En daar zit je dan totaal tevreden in de straat van je hotel op een muurtje, net een biertje gekocht bij een mini supermarkt, lekker je verhaal van de dag weg te tikken. Ik voel mij nu intens gelukkig. Ik zit echt in een van de mooiste stad van Europa, ik doe iets voor mijzelf en echt alleen voor mijzelf. Iets wat ik even was vergeten hoe dat is en kan even optimaal van alles genieten. Nu ben ik ook wel moe en ga ik zo naar mijn hotelkamer, die btw echt een gave lift heeft! Voetjes hoog want die zijn ondertussen wel helemaal kapot!

Ik ga nog even kijken of ik nog energie heb voor een feedback momentje maar als dat niet zo is is dit mijn laatste update van vandaag.

Slaap lekker en tot morgen!