Dag 5: Zo wispelturig als het weer..

11 augustus 2016 - Wenen, Oostenrijk

Vandaag is niet mijn dag en het weer doet mee in mijn stemming, het weet niet wat het wil. Wel zon, geen zon. Wel leuk, niet leuk. Ik blijk maar niet te kunnen wennen. Niet om afbreuk te doen aan Wenen en ik blijf positief dat er nog een omkeer komt.

Het is misschien een combinatie van van alles. Ik voel mij sinds ik vertrokken ben uit Rome al niet helemaal lekker, iets met op de airconditioning liggen? Daarnaast is er een groot temperatuur verschil dus ik heb het hier akelig koud en misschien niet de meest handige kleren mee, vooral T-shirts, wel lange broeken. SV Humanity wordt dan ook goed gepromoot hier want die trui zorgt er op dit moment voor dat ik het nog enigszins warm heb. Ik woon natuurlijk al heel lang aan de Duitse grens en met het verhuizen naar Enschede is dat niet minder geworden. Ik ben dus bekend met de taal en daarom heb ik dus het idee dat ik op dit moment mij in Amsterdam bevind alleen dan is deze verplaatst naar net over de grens. Niets tegen Amsterdam natuurlijk maar ik kan het daar het beste mee vergelijken. Het is groot, heeft wel nog wat geschiedenis, maar lijkt heel veel op een stad van 2016, met daarbij een taal die als ik 10 minuten rij (thuis) ik ook kan horen. Rome daarin tegen lijkt op een stad die je honderden jaren mee terug neemt in de tijd en je hebt gevoel dat je aan de andere kant van de wereld bevind, je verstaat niets omdat iedereen er bijna Italiaans spreekt en je pikt de overige toeristen er zo uit. Daarnaast mis ik de gezelligheid van een toeristische stad, hier zijn vooral ook veel locals en ik mis hierdoor het gezelschap van mensen, maar bovenal mis ik mijn vrienden en familie die zoveel lieve en leuke dingen over mij schrijven.

Vandaag dan ook naar schloss Schönbrunn geweest, prachtig mooi paleis en de tuinen zijn gigantisch. Een tour gedaan met alleen audio en een Nederlandse beschrijving (je zou hem is moeten lezen is echt prachtig, ik zou hem zelfs beter schrijven). Oh en Mam, de taalfouten van gisteren kwamen ook door de vermoeidheid, ik heb het toen namelijk niet nagelezen, iets wat ik eigenlijk wel standaard doe voor ik het online gooi. Wel weer wat geleerd van de geschiedenis van Wenen en daarna de tuinen ingelopen. Ik zou zeggen dat misschien net zo groot is als het Vaticaan, tis werkelijk prachtig maar omdat er geen gids was of een beschrijving bij de historie achter allerlei attributen in de tuin, kijk je telkens weer naar een standbeeld of iets en denk je "Ja mooi, weer zo'n standbeeld, NEXT!" Dus dat vond ik erg jammer. Wel door een doolhof en labyrint gelopen, en ja ik weet nu pas dat er een verschil is.. Dat was erg grappig vooral omdat zoveel mensen, ook vooral ouderen, er zoveel plezier aan beleven en je ze gewoon ziet balen als ze verkeerd lopen. Daarna de berg achter paleis opgelopen (gratis workout bij elke bestemming) om daarna van een prachtig uitzicht te genieten. Alleen ik miste iemand om tegen te praten, de laatste keer had ik Hazif om het mooie uitzicht mee te delen en daar wordt toch net een beetje anders van. Ik heb wel bedacht dat de heuvel, of in mijn geval berg, uitermate geschikt zou zijn als oefenberg als je gaat skiën. Bij mij staat Oostenrijk dan ook vooral gelijk aan skivakanties, misschien zit daar ook de verkeerde knop. Ik heb in totaal wel iets van 6 uur daar rond gelopen en vooral veel nagedacht over mijn studie en welke reizen ik nog meer zou willen maken.

Ik ben namelijk door deze trip er wel achter dat ik veel meer van de wereld wil zien en dit ook ga doen, maar dan ook vooral op gebieden die mij interesseren. Zo wil ik graag nog een keer een tour doen langs alle plekken die belangrijk waren tijdens de tweede wereld oorlog, een tijdperk dat mij sinds ik klein was al erg aanspreekt, net als de Romeinse tijd (waarvan ik nu een stukje van heb mogen zien) en de tijd van de farao's met de piramides. Of het mag van mij een uitgebreide wereldreis zijn van een jaar, waar ik sinds een paar dagen toch ook wel wat in zie. Iets wat ik zou kunnen doen als ik klaar ben met mijn studie, hopelijk na dit jaar (vingers crossed). Maar dit moet ik eerst nog verder uitzoeken. Aan de andere kant zou ik dat ook graag met iemand willen doen. De tijd die ik nu heb laat mij over veel dingen nadenken (vooral als ik mij minder op mijn gemak voel) maar ik merk hierdoor ook dat ik toch liever met mensen om mij heen ben. Dus mocht er nou iemand zijn die dit leest en deze gevoelens deelt (hoeft nou geen hele wereldreis te zijn, maar city trippen naar een onbekende of bekende bestemming, dan hoor ik het graag :))

Maar hey, ik ga weer voor het positieve, want ik moet gewoon even een leuke local aan de haak slaan (of gewoon weer een tour maken) zodat ik wat meer te weten kom over deze plek. Dan komen de leuke tijden vanzelf ook wel weer mee! Ik zit nu ook op even heel leuk plek deze blog te schrijven namelijk op de Naschmarkt. Ik denk dat het overdag nog leuker is want dan zijn de winkeltjes ook open. Het is een pleintje met een soort van strandtentjes (of ja daar vind ik het op lijken) in een lange rij met daaromheen twee hele drukke wegen waar je dan niets meer van merkt.

Ik ga nu zo wel al terug naar mijn hotel want ik denk dat ik echt nog wel wat slaap kan gebruiken nu ik mij niet zo lekker voel. Morgen gaan we er weer positief tegenaan!

Een hele fijne avond nog en tot morgen!