Vriendjes & Vriendinnetjes

11 juli 2016 - Enschede, Nederland

Met de nasleep van gisteren nog in het hoofd komt de realisatie toch steeds dichterbij dat dit drukke, gave en vooral leerzame en gezellig jaar ten einde komt. We hadden gisteren een gezellige bbq.. wat vervolgens pizza bestellen werd, met allemaal mensen die ik dit jaar heb leren kennen. Ik heb dit jaar deel mogen nemen aan het fantastische bestuur van sv Humanity. De studievereniging van mijn academie/opleiding. Sinds de oprichting in mijn eerste jaar van HRM ben ik hier al bij betrokken en ik geniet nog elke dag van hoe deze vereniging zo is gegroeid en dat ik daar onderdeel van heb mogen zijn.

Dit jaar heb ik de functie van Intern mogen vervullen. Dit houd in dat ik activiteiten, studie en niet-studiegerelateerd, heb georganiseerd met een top team aan actieve leden, de AcCo (activiteitencommissie). Van voor de zomer nog maar 3 mensen in dit top team naar 10 mensen toen het schooljaar daadwerkelijk startte. Was toch een iets grotere groep dan ik dacht, maar daarover later meer. Naast voorzitter van deze leuke groep heb ik vooral contact gehad met docenten en medewerkers van onze academie de AMA. Samenwerkingsverbanden aan gegaan en hele leuke dingen mogen ondernemen. Ook hier zal ik later nog keer op terug komen, ik wil namelijk weer even terug naar de kern van mijn verhaal.

Dit jaar heel veel nieuwe mensen mogen ontmoeten en daar intensief mee samengewerkt en ervaringen mee mogen delen. Nieuwe vriendjes en vriendinnetjes gemaakt, die ik toch hopelijk nog een hele lang poos ook zo mag noemen. Gisteren was ook even zo'n momentje tijdens onze bbq, wat geen bbq was, de realisatie dat de mensen die daar zaten eigenlijk allemaal zo verschillend zijn, maar het maakt ook dat het oh zo gezellig is. De groep is heel divers en het zijn mensen die verschillende opleidingen volgen, andere waarden en normen hebben en andere persoonlijkheden hebben. Ik merkte ook op dat dat juist maakt dat het zo gezellig is, elke gesprek is weer anders, waardoor je telkens weer andere onderwerpen aansnijd en elkaar beter leert kennen. Natuurlijk zijn er ook genoeg overeenkomsten, maar individueel zou je misschien zeggen dat het allemaal niet bij elkaar hoort. Ik vind het prachtig dat je mensen beter leert kennen en ze je nog elke keer weer zo kunnen verrassen. Je schetst zelf soms zo'n beeld van iemand en dat die dan in eens iets verteld en je denkt van "Huh, maar dat hoort toch niet bij jou". Die verrassing heb ik dit jaar zo vaak gehad en heeft gemaakt dat ik mij geen moment met deze mensen mij heb verveeld. Zelfs de mensen die compleet je tegenpool kunnen zijn en zich verzetten in alles wat jij wat vind, kunnen nog zulke belangrijke mensen worden in je leven. Het duurt dan soms wat langer voor je elkaar beter hebt leren kennen en daardoor begrijpt waarom iemand iets doet wat die doet.

Dit jaar heeft daardoor mij ook geleerd dat hoe ik ook verschil of veel gelijkenissen ik heb met iemand, ik eigenlijk wel met iedereen door één deur kan. Ik heb geleerd dat als iemand mij flink tegengas geeft ik hiervan beter van wordt en ervan leer. Als iemand altijd maar meegaat in mijn beslissingen of wat ik doe, ik mij afvraag wat iemand anders er van vind die mij normaal tegengas zou geven. Ik zoek steeds meer naar argumenten waarom ik doe wat ik doe en waarom ik bepaalde mensen daarvoor uitzoek. Een reis die denk ik nooit ophoud, maar eentje waar ik mij dit jaar wel bewuster van geworden ben. De variatie in de dingen die ik heb gedaan en welke mensen daarbij waren betrokken zijn een groot deel geweest van mijn reis van afgelopen jaar.

Voor alle mensen die daarbij betrokken waren, mijn dank dat jullie er met mij waren!